خانه خدمات فنی نشان استاندارد اروپایی CE


نشان استاندارد اروپایی CE

آیا می دانید، هیچ محصول ساختمانی بدون داشتن CE Marking مجاز به ورود به بازارهای اتحادیه اروپا نیست؟
آیا می دانید، یک محصول ساختمانی در صورت داشتن CE Marking، می تواند به طور آزادانه در سطح بازار تمام کشورهای اتحادیه اروپا به فروش گذاشته شود و هیچ کشور اروپایی نمی تواند برای آن استاندارد یا آزمون جدیدی مطالبه کند؟
آیا می دانید که صحت CE Marking می تواند توسط گمرکات کشورهای اروپایی، نهادهای دولتی حمایت از مصرف کنندگان و سازمان های کنترلی دیگر، راستی ازمایی شده و کلیه مدارک از تولیدکننده یا فروشنده دریافت و بررسی می شود. هرگونه خلاف واقع در مدارک و یا انقضای تاریخ آنها به معنای جریمه های سنگین و اخراج همیشگی از بازار اروپا می باشد؟

در سال 1985 اتحادیه اروپا برای تضمین حداقل سطح ایمنی محصولات و تسهیل گردش کالا در تمام کشورهای عضو به‏ عنوان یک بازار واحد، قوانین و استانداردهای هماهنگی را اجباری نمود که در نتیجه آن در حال حاضر هر محصولی برای ورود به بازار اروپا باید دارای نشان CE باشد.
هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا نمی تواند مانع ورود محصولات دارای نشان CE شود یا استانداردهای مضاعفی برای ورود کالا تعیین کند، حتی اگر آن محصول در خارج از اتحادیه اروپا تولید شده باشد.
تولیدکننده‏ های ایرانی با اخذ نشان CE علاوه بر نشان دادن توانایی خود در تولید محصولات در سطح استاندارد‏های بین‏ المللی ، رقابت کیفی با سایر شرکت‏ها‏ و بالا بردن سهم خود در بازارهای خارجی، اعتبار و اعتماد خود را نزد مصرف کننده‏ های داخلی نیز افزایش می‏ دهند.
مقررات محصولات ساختمانی 305/2011EC) CPR) که از سال 2013 به اجرا در آمده، دریافت نشان CE برای محصولات ساختمانی را اجباری نموده‏ است.

دریافت این نشان بر مبنای الزامات مشخصات فنی تعیین شده در استاندارد هماهنگ اروپا (Harmonized European Standards) یا دستورالعمل‏ های تایید فنی اروپا-ETAG European Technical Approval Guidelines می‏ باشد.

مشخصه های ضروری تعیین شده در مقررات محصولات ساختمانی CPR عبارتند از:

پایداری و مقاومت مکانیکی
ایمنی در مواقع آتش‏ سوزی
بهداشت، سلامتی و محیط زیست
ایمنی و سهولت استفاده
حفاظت در برابر سر و صدا
اقتصاد، انرژی و حفظ گرما
اعطای نشان CE توسط مراجع صدور گواهی که مورد تأیید اداره استاندارد اروپا هستند، انجام می‏ شود. این مراجع با انجام آزمون‏ های الزامی بر روی محصول تطابق مشخصات فنی آن را با استانداردها مشخص می‏کنند.
هر مرجع صدور گواهی براساس دستورالعمل‏ های مصوب کمیته ‏های تعیین و تدوین اداره استاندارد اروپا، به عنوان (NB (Notified Body شناخته می‏شوند.
مراجع صدور گواهی تنها مجاز به صدور نشان CE برای محصولاتی هستند که در دامنه محصولات در مدارک همراه تأییدیه NB آن‏ها مشخص شده است.

مشخصات این مراجع (Notified Body) و سایر موارد مرتبط با آن در سایت اتحادیه اروپا قرار دارد و قابل بررسی است.
نشان CE توسط گمرک کشورهای اروپایی، نهادهای دولتی حمایت از مصرف کنندگان و سازمان‏ های نظارتی دیگر راستی آزمایی می شود. در صورت عدم صحت نشان CE یا انقضای تاریخ اعتبار CE محصول، اخراج همیشگی از بازار اروپا و جریمه‏ های سنگین برای تولید کننده را در بر دارد.

هر شرکت برای هر محصول جدید خود باید به‏ صورت جداگانه اقدام به تهیه CE کند و پس از اتمام مدت اعتبار نشان CE باید برای تمدید آن اقدام شود.
برای ارزیابی و تأیید تداوم عملکرد (AVCP) محصول، تولید کننده نیاز به همکاری با مرجع معتبر صدورگواهی و یا آزمایشگاه معتبر دارد.
بر اساس نوع محصول نحوه این همکاری، تقسیم وظایف و مسئولیت‏ها در سیستم‏ های ارزیابی (AVCP) مشخص شده است.
وظایف و مسئولیت‏ها در روند ارزیابی محصولات براساس قانون NO. 568/2014 در جدول زیر نشان داده شده است:



درباره ما

شرکت مهندسی نماد ایمن، متخصص در علم آتش می‏باشد و به اتکای دانش روز متخصصان خود، خدمات گسترده‏ ای را در زمینه مهندسی ایمنی، و... ارائه می‏دهد.

مشترک خبرنامه شوید

تماس با ما

آدرس: سعادت آباد، بلوار پیام،میدان بھرود، بلوار شقایق،خیابان شهید قمصری، کوچه لاله 3، پلاک 23

تلفن: +9821-22086837

ایمیل: mail@namadimen.com