گفتگوی مجله مهندسی ایمنی با مدیر عامل شرکت نماد ایمن ساختمان و صنعت

 

وقتی تکنولوژی و یا علمی در کشورت وجود ندارد راهی به جز وارد کردن آن و همکاری با صاحبان آن فن و محصول وجود ندارد. در این بین چقدر خوب است که وقتی پای چنین اجبارهایی به میان میآید تو به عنوان یک فرد خبره و با تجربه بهترینها را برای خود و کشورت طلب کنی و حالا که اصل بر واردات و یا همکاری خارجی است، حرفهایترینها را برای این مهم انتخاب کنی.

چقدر خوب است که برای مبانی و مقدمهی کار خودت تلاش کنی و در آن به تبحر برسی و باز چقدر خوب که برای استقلال و عدم پیشداوریها و جانبداریها، حرفهایگری را رعایت کنی، از وظیفهات عدول نکنی و کاری را که در آن تخصص داری پیش ببری. رسیدن به این مقولات در بازار امروز به معنی دست رد زدن به سینهی درآمد بیشتر است، به معنی ماندن به پای عقیده است و اینها خصیصههایی سخت دیریاب در زمانهی رقابتی ما هستند که هر کسی از عهدهی عمل به آنها بر نمیآید.

من در رشته مهندسی برق و در دانشگاه‎های علم و صنعت و خواجه نصیر تحصیل کردم و در سال 1375 با مدرک کارشناسی ارشد فارغ‎التحصیل شدم و دو سال بعد از آن بود که وارد پروژه‎های اجرایی و مهندسی شدم. من به تجربه دریافتم که ما در مبحث طراحی مشکل خاصی نداریم و اتفاقا گاه خلاقیت‎های بکری هم به کار می‎بریم اما مشکل اصلی پیمانکاران در بخش تهیه مصالح و ساخت سازه‎ها در پروژه‎های EPC بود از این رو فکر کردم وارد این حوزه و به خصوص صنعت ایمنی شوم.

در آن سال‎ها بحث ایمنی در برابر زلزله برجسته بود و توجه زیادی به ایمنی در برابر حریق نمی‎شد و این نکته که امروز مبحث ایمنی به طور جدی مد نظر مالکان، سازندگان و کارفرمایان قرار دارد را مرهون زحمات، تبلیغات و فرهنگ‎سازی سازمان آتش‎نشانی و شرکت‎های ذیربط ایمنی هستیم.

ما در بحث ایمنی در برابر حریق ناهماهنگی‎های زیادی می‎دیدیم؛ در مشاوره‎ها، طراحی و نصب سیستم‎های اعلام و اطفاء اتوماتیک حریق و حتی معماری و زیر ساخت‎سازی این سیستم‎ها یکپارچگی وجود نداشت و پروژه‎ها از این بابت لطمه و زیان‎های زیادی را متحمل می‎شدند. به طور مثال بخش مکانیک پروژه کار خودش را انجام می‎داد بدون اینکه توجه‎ای به مراحل و ترتیب کارهای معماری داشته باشد.

با دیدن این نیازها بود که نماد ایمن ساختمان و صنعت به سال 1392 تاسیس شد. با توجه به نقیصه‎های موجود، کار شرکت ما برای پوشش بر سه حوزه‎ی آزمون‎ها و تایید کیفیت مصالح، خدمات تخصصی مهندسی ایمنی و حریق و همچنین مباحث صدور گواهینامه آغاز شد. ما در حوزه‎ی اول نمایندگی هلدینگ بین‎المللی افکتیس را اخذ کردیم که می‎توان آن را بزرگترین هلدینگ اروپایی در زمینه حریق دانست که بزرگترین کوره در اروپا و مدرن‎ترین تجهیزات آزمایشگاهی دنیا را در اختیار دارد. در کوره‎های افکتیس علاوه بر کنترل رفتار محصول مورد آزمایش، عملکرد سازه و اتصالات تواماٌ چک می‎شود. افکتیس هر ساله استانداردهای زیادی را در زمینه‎ی مقررات ایمنی در برابر حریق تدوین می‎نماید که این کار به عملکرد بهتر محصولات، ایمنی بیشتر پروژه‎ها و همچنین پیشبرد علوم ایمنی کمک شایانی می‎کند. همانطور که شریک و همکار ما دانش خود در مورد ایمنی را به صورت روزافزون بالا می‎برد ما نیز در نماد ایمن ساختمان و صنعت دائم در پی به روز رسانی دانش و ارتقاء ایمنی در پروژه‎هایمان هستیم.

افکتیس بیش از 110 سال سابقه تست و آزمون را در کارنامه‎ی خود دارد و دفاتر آن در کشورهای اروپایی چون فرانسه ، هلند، انگلستان و ترکیه مشغول فعالیت هستند و البته دفاتری هم در چین و آمریکا دارد تا به واسطه آن پوششی همه جانبه بر دنیای ایمنی و حریق داشته باشد. کشورهای اروپای غربی توسط نمایندگی فرانسه این شرکت و دیگر نقاط اروپا توسط دفاتر دیگر آن (در هلند، انگلستان و ترکیه) پوشش داده می‎شوند و دفتر چین حوزه‎ی آسیای شرقی را سرویس‎دهی می‎کند. قاره آمریکا هم توسط دفتر افکتیس در ایالات متحده خدمات‎رسانی می‎شود. نماد ایمن ساختمان و صنعت مفتخر است که به عنوان نماینده انحصاری افکتیس در ایران مسئولیت خدمات‎رسانی و سرویس‏دهی را بر عهده دارد.

همانطور که می‎دانید مهندسی ایمنی یک تخصص میان رشته‎ای است که با رشته‎هایی چون برق، مکانیک، عمران، سازه و دیگر تخصص‎هایی که در ساخت و ساز دخیل‎اند رابطه دارد و از همین رو ما تمامی این تخصص‎ها را در شرکتمان جمع‎آوری کرده‎ایم. خط مشی و دیدگاه ما در نماد ایمن ساختمان و صنعت این است که تمامی تیم‎ها بر پروژه‎های محوله نظارت کنند و کارها به صورت منظم و چندجانبه جلو بروند. این کار باعث می‎شود همه چیز منظم و درست به انجام برسد، پروژه‎ها ایمن‎تر شده و بازخوردهای بهتری نصیب ما شود و حتی گاه این عمل ما صرفه‎های اقتصادی متنابهی را هم متوجه پروژه کند. به طور مثال فرض کنید که پروژه‎ای بر اساس NFPA 13 با سیستم فول اسپینکلر طراحی شود، این مسئله به ما کمک می‎کند در بخش معماری و سازه بتوانیم تخفیف‎هایی در کاهش درجه مقاومت در برابر حریق را استنتاج کنیم که مستقیما هزینه‎های مالی ساخت را کاهش می‎دهند. نماد ایمن ساختمان و صنعت با این دیدگاه‎ها شکل گرفت و نام خوشی را از خود بر جای گذارد که باعث دخیل شدنش در پروژه‎های بزرگی اعم از فرودگاه‎ها و مرکزهای خرید بزرگ در سراسر کشور شده است. بسیاری از پروژه‎های بزرگ و شناخته شده، امروز از ظرفیت‎های نماد ایمن ساختمان و صنعت در حوزه‎ی مهندسی حریق بهره می‎برند که این باعث مباهات ما است و ما را هر چه بیشتر به سمت هدف از پیش تعیین شده‎مان سوق می‎دهد.

باید توجه داشت که ابعاد و شکل ساختمان‎های ما نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است، این تفاوت بیشتر در مقیاس و فضای معماری رخ داده است اما به هر حال گاهی این ساختمانها شرایط خاصی پیدا می‎کنند که کدهای تجویزی معمول با آنها همخوانی ندارند. به طور مثال شما نمی‏توانید توقع داشته باشید یک بنا با مقیاس 500 هزار متر مربع را با کدهای تجویزی و قوانین ایمنی ثابت ساخته شود. در اینجاست که مسئله مدل‎سازی پایه عملکردی مطرح میشود. این عملکرد جامع علاوه بر اینکه ایمنی ساختمان شما را افزایش میدهد با جامعیتی که دارد هزینه‎های مالی پروژه را هم به خوبی کاهش می‎دهد. زیرا گاهی این هزینه‎های ایمن‎سازی است که کارفرماها را از رعایت آن باز می‎دارد. اگر ما وضعیتی را برای کارفرما ایجاد کنیم که ایمن‎سازی او از هر لحاظ بهینه و به صرفه باشد می‎توانیم او را راغب به رعایت ایمنی کنیم که این مهم رفته رفته فرهنگ ایمنی را در جامعه جا انداخته و ترویج می‎دهد.

ما با کمک افکتیس و آزمایشگاههای مجهز آن، تجهیزات و تجربه و دانش این مجموعه کهن، مدل‏سازی‏های پیشرفته و بهینه‏ای را برای پروژه‎های مختلف خود به انجام رساندیم. مدل‎سازی صرفا با کمک گرفتن از یک نرم‎افزار به انجام نمی‎رسد بلکه علاوه بر دانش، تجربه و آگاهی باید به مرکز اطلاعات نرم‎افزار مدل سازی هم توجه ویژه داشت و دید که متغیرهای آن برای مدل‎سازی‎ها و شبیه‎سازی‎ها چقدر مطابق بر واقع هستند. خوشبختانه ما در نماد ایمن ساختمان و صنعت بسیاری از مصالح مورد استفاده و رایج بازار را به کمک آزمایشگاه مجهز افکتیس به دقت مطالعه کرده‎ایم و عملکرد واقعی آنها در برابر حریق را سنجیده‎ایم تا به این وسیله اطلاعاتی که در مدل‎سازی مورد استفاده قرار می‎گیرند تا حد امکان مطابق با واقع باشند. این شیوه به ما کمک کرده تا عملا حالت واقعی و روند طبیعی مصالح در زمان حریق را مشاهده کنیم و مدل‎های دقیقی را برای رفتار سازه ؛ نما و سایر المانهای ساختمان در برابر حریق و گسترش دود و تخلیه و مانند این‎ها را در زمان حریق، شبیه‎سازی کنیم.

یک موضوع دیگر که در شرکت نماد ایمن ساختمان و صنعت به جد پیگیری می‎شود صدور گواهینامه‎ها است. یک دغدغه همیشگی من تولیدات داخلی است که با تلاش و دانش و تجربه تولید می‎شود اما برای نداشتن گواهینامه‎های معتبر به بازارهای جهانی راه پیدا نمی‎کنند و یا گاهی برای عدم رعایت جزئیات محدود، نادانسته از سبد مصرفی پروژه‎ها کنار گذاشته می‎شوند. اتفاقا ما در حوزه‏ی مقاومت غیرعامل در برابر حریق تولیدکنندگان خوبی در زمینه‎هایی چون پوشش و درب‎های و دمپر های مقاوم به حریق داریم اما متاسفانه مرجعی برای ساماندهی آنها موجود نیست و معیار مشخصی هم برای رعایت کیفیت پیش روی آنها قرار ندارد.

نماد ایمن ساختمان و صنعت در زمینه تست محصولات و اخذ استانداردها و کارش را آغاز کرده و برای پوشش هر چه بهتر این نیازها از آزمایشگاه‎های افکتیس که توضیح مشروح آنها بیان شد، بهره می‏برد. ما توانستیم از ظرفیت‏های افکتیس بهترین استفاده را ببریم و به واسطه‎ی آن دست‎چینی از بهترین محصولات داخلی را تست و آزمون کرده و به تایید مرکز تحقیقات راه  مسکن و شهرسازی و سازمان آتش‎نشانی رساندیم. من بسیار خرسندم که امروز در وندور لیست آتش‎نشانی عمده‎ی محصولات داخلی که به چشم می‎آیند از تولیداتی هستند که توسط نماد ایمن ساختمان و صنعت و توسط آزمایشگاه‎های افکتیس مورد آزمون قرار گرفته و به تایید رسیده‎اند. در سال حمایت از تولیدات داخلی بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که بسیاری از این محصولات توانستند به خوبی از پس آزمایشات حرفه‎ای و جهانی افکتیس بر آیند که این نشانه‎ی کیفیت آنها است. این تولیدات توانستند استانداردها لازم را اخذ کرده و مجوز ورود به بازار را به دست بیاورند و خوشحالیم که توانستیم در این راه کمک حال تولیدکننده‎ی داخلی باشیم.

گواهی نامه  UL یکی از شناخته‎شده‎ترین گواهینامه‏های معمول در بازار جهانی است که در ایران هم به خوبی شناخته شده و مشاوران زیادی بر اساس آن دست به انتخاب می‎زنند و محصولات دارای آن را به کارفرما پیشنهاد می‎دهند. می‎توان گفت که گواهینامه‎ی UL چیزی مترادف با کیفیت در نظر گرفته می‎شود و در قبول آن اجماع عمومی وجود دارد. دستیابی به دریافت این گواهینامه به خاطر عدم ارتباط کشور ما با آمریکا ممکن نبود و پیش از این تولیدکنندگان ما نمی‎توانستند محصولات خود را با این روش معتبر علمی آزمون کنند. ما در نماد ایمن ساختمان و صنعت ترتیبی دادیم تا در آزمایشگاه افکتیس تولیدکننده داخلی ما هم به گواهینامه‎های این آزمون شناخته شده برای محصولات خود دستیابی پیدا کند.

نماد ایمن ساختمان و صنعت اکنون در حال تلاش برای رسیدن به نشان‎های CE است تا بتواند به این وسیله جاده‎ی ورود تولیدات داخلی را به بازارهای اروپایی و جهانی هموار کند که این مهم هم از جمله دیگر همکاری‎های ما با مجموعه‎ی بزرگ و شناخته شده‎ی افکتیس است.

با استفاده از دانش تخصصی تیم افکتیس و به تبع آن مجموعه‎ی نماد ایمن ساختمان و صنعت، ما امروز می‎توانیم کلیه تولیدات داخلی کشور در زمینه‎ی ایمنی در برابر حریق را مورد آزمون قرار داده و برای آنها گواهینامه‎های معتبر جهانی دریافت کنیم

هرچند نماد ایمن ساختمان و صنعت تازه تاسیس است اما تجربه‎ی زیادی از پروژه‎های ساخت‎وساز و بازار را در پشتوانه خود دارد که با تکیه بر آن فعالیت‎های گسترده‎ای را در کشور به انجام می‎رساند.

یکی از خصیصه‎های ما در کار و پروژه‎ها عدم وابستگی شرکت به برند خاصی است که این باعث می‎شود ما در بخش مشاوره با کارفرما بدون هیچ پیش‎داوری دست به کار بزنیم که در کنار شناخت خوب ما از استانداردها و گواهی‎نامه‎ها باعث شده به شناخت بهترین‎ها نائل شویم و این اطلاعات را در اختیار مشتری خود قرار دهیم.

افکتیس، که نماد ایمن ساختمان و صنعت به عنوان نماینده‎ی انحصاری آن در ایران فعالیت دارد از برند اول جهان در زمینه ایمنی در برابر حریق است که پروژه‎های بزرگ، پیچیده و حرفه‎ای را به عهده دارد. به طور مثال ایمن‎سازی تونل‎ها به خاطر شکل خاص و عبور و مرور در آنها و خاص بودن مسائل امدادرسانی و نجات در زمان حوادث احتمالی، از پروژه‎های حساسی هستند که انجام آنها به هیچ وجه آسان نیست. علاوه بر این موقعیت جاده‎ها، تونل‎ها و مقیاس آنها باعث شده که هر کدام از آنها نیازمند طراحی خاص و منحصر به فردی باشند. جالب است بدانید که ایمن‎سازی خیل عظیمی از پروژه‏های تونل‎سازی در سراسر دنیا توسط افکتیس به انجام می‎رسد. اخیرا تونل‎های مهم و طویلی در آمریکا توسط دفتر افکتیس در هلند به انجام رسیده است و همینطور پروژه‎های تونل مانژ و تونل مرمره که از تونل‎های مهم در زیردریا هستند و رعایت مقررات و نکات ایمنی در آنها بسیار پر اهمیت است نیز از دیگر کارهای افکتیس محسوب می‎شوند.

یک حوزه‎ی دیگر که می‏توان افکتیس را در آن اولین و پیشرو دانست، بحث ایمنی در برابر حریق در نیروگاه‎های هسته‎ای است. وقتی حادثه نیروگاه چرنوبیل (به سال 1986 در اکراین) اتفاق افتاد افکتیس موظف به بازسازی آن شد و ایمن‎سازی این پروژه عظیم را بر عهده گرفت. انجام چنین پروژه‎های عظیمی باعث شده تا افکتیس به عنوان یکی از حرفه‎ای‎ترین‏های حوزه‎ی ایمنی در جهان مطرح شود به شکلی که می‎توان به جرات گفت که ایمن‎سازی از حریق بیش از 90 درصد از نیروگاه‎های هسته‎ای در سراسر دنیا به عهده‎ی افکتیس گذارده شده است.

نماد ایمن ساختمان و صنعت هم علی رغم حضور نه چندان طولانی‎اش در بازار ایمنی کشور، به عنوان نماینده افکتیس پروژه‎های شناخته شده زیادی را به عهده داشته است. ایمن‎سازی در برابر حریق پروژه اطلس‎مال، ایران‎مال (توسعه بخش غربی)، اطلس پلازا ، ترمینال سلام فرودگاه بین‎المللی امام خمینی و ارتقاء ایمنی پروژه‎ی مجتمع ورزشی تفریحی نفت محمودآباد مشاوره ایمنی جهت ساختمان جدید وزارت نفت برخی از پروژه‎های محوله‎ی نماد ایمن ساختمان و صنعت است. همچنین همکاری در پروژه‎های مشهدمال، مجتمع تجاری_اداری رویال (واقع در سعادت‎آباد)، الماس خوارزمی و پروژه علوم پزشکی دانشگاه بوشهر هم از دیگر کارهای ما است.